Afegeixo al meu bloc un breu resum del tema de les competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia explicades a classe.
Actualment, l'ús de les tecnologies és molt freqüent entre l'alumnat, per això, han d'adquirir unes competències relacionades amb les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), que es donen en les diverses etapes de l'educació (primària, secundària, etc). El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital.
En el cas dels universitaris, poden gestionar millor la informació amb el suport de les TIC gràcies a la competència digital, que els facilita el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Cal afegir les competències digitals del mestre, que són aquelles el qual el mestre ha de fer ús de la tecnologia per ensenyar i ajudar a aprendre. S'han d'anar actualitzant els coneixements ja que són unes competències que van variant segons la tecnologia.
Actualment, l'ús de les tecnologies és molt freqüent entre l'alumnat, per això, han d'adquirir unes competències relacionades amb les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), que es donen en les diverses etapes de l'educació (primària, secundària, etc). El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital.
En el cas dels universitaris, poden gestionar millor la informació amb el suport de les TIC gràcies a la competència digital, que els facilita el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Cal afegir les competències digitals del mestre, que són aquelles el qual el mestre ha de fer ús de la tecnologia per ensenyar i ajudar a aprendre. S'han d'anar actualitzant els coneixements ja que són unes competències que van variant segons la tecnologia.
Documents de referència
Destaquen dos documents on es marquen les competències TIC dels docents:
1) UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents).
En aquestes normes es donen tres nivells d'aprofundiment:
- Nocions bàsiques de tecnologia.
S'ha de tenir una base d'informàtica i saber-la posar en ús davant dels seus alumnes, a fi d'ajudar-los a aprendre i per adquirir conexements nous.
- Aprofundiment de coneixements.
Els docents han de saber utilitzar quelcom corresponent davant d'un problema o en diferents situacions a classe i, utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a resoldre'ls. Saber utilitzar les TIC per crear i supervisar plans de projectes dels estudiants.
S'ha de saber crear diferents activitats segons el context. S'ha de ser flexible a l'hora de treballar amb els alumnes en grup o sols, per tant, haver adquirit els coneixements per saber crear projectes, comparar-los amb altres docents, per col·laborar amb altres docents, etc.
- Creació de coneixements.Els docents han de tenir coneixements de les TIC i saber-les utilitzar per un aprenentatge fàcil.
Han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.
2) National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)
La ISTE ha publicat dos documents on es recull les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:
La ISTE ha publicat dos documents on es recull les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:
- Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:
- Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants
- Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis
- Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
- Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
- Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge
- Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants
- Creativitat i innovació
- Comunicació i col·laboració
- Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
- Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
- Ciutadania digital
- Funcionament de la tecnologia i conceptes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada