dilluns, 5 de gener del 2009

Competències digitals

Afegeixo al meu bloc un breu resum del tema de les competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia explicades a classe.

Actualment, l'ús de les tecnologies és molt freqüent entre l'alumnat, per això, han d'adquirir unes competències relacionades amb les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), que es donen en les diverses etapes de l'educació (primària, secundària, etc). El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital.
En el cas dels universitaris, poden gestionar millor la informació amb el suport de les TIC gràcies a la competència digital, que els facilita el procés d'ensenyament-aprenentatge.

Cal afegir les competències digitals del mestre, que són aquelles el qual el mestre ha de fer ús de la tecnologia per ensenyar i ajudar a aprendre. S'han d'anar actualitzant els coneixements ja que són unes competències que van variant segons la tecnologia.

Documents de referència

Destaquen dos documents on es marquen les competències TIC dels docents:

1) UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents).
En aquestes normes es donen tres nivells d'aprofundiment:
  • Nocions bàsiques de tecnologia.
    S'ha de tenir una base d'informàtica i saber-la posar en ús davant dels seus alumnes, a fi d'ajudar-los a aprendre i per adquirir conexements nous.
  • Aprofundiment de coneixements.
    Els docents han de saber utilitzar quelcom corresponent davant d'un problema o en diferents situacions a classe i, utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a resoldre'ls. Saber utilitzar les TIC per crear i supervisar plans de projectes dels estudiants.
    S'ha de saber crear diferents activitats segons el context. S'ha de ser flexible a l'hora de treballar amb els alumnes en grup o sols, per tant, haver adquirit els coneixements per saber crear projectes, comparar-los amb altres docents, per col·laborar amb altres docents, etc.
  • Creació de coneixements.Els docents han de tenir coneixements de les TIC i saber-les utilitzar per un aprenentatge fàcil.
    Han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.
2) National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)

La ISTE ha publicat dos documents on es recull les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:

  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:
  • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants
  • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis
  • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
  • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
  • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge
  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants
  • Creativitat i innovació
  • Comunicació i col·laboració
  • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
  • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
  • Ciutadania digital
  • Funcionament de la tecnologia i conceptes